ANALISIS 3:GURINDAM 12 OLEH RAJA ALI HAJI


1.0  PENGENALAN
      Sastera tradisional merupakan jambatan yang menghubungkan masyarakat moden dengan zaman silam. la ibarat jendela yang membenarkan masyarakat kini menjenguk dan melihat  ke dalam kehidupan masyarakat zaman dulu. Khazanah sastera Melayu tradisional sangat besar, sama ada yang telah terlepas dibawa ke merata tempat ke luar negara khususnya Barat mahupun yang terkumpul sekarang di pusat-pusat tertentu dalam dunia Melayu seperti di Malaysia, Indonesia dan Brunei Darussalam. Sebelum menganalisis dengan lebih lanjut nilai yang terdapat dalam sesebuah karya sastera tradisional sejarah, beberapa definisi istilah serta konsep yang diguna pakai akan dijelaskan bagi menunjangi perincian analisis yang akan digalurkan dalam tugasan ini.

1.1  Kesusasteraan Melayu Tradisional
     Menurut Arba’ie et al. (2008) menjelaskan sastera merupakan satu bidang seni kreatif di mana bahasa adalah medium pengantarnya. Sastera ditandai dengan beberapa unsur khusus yang mampu membentuk tamadun dan peradaban sesuatu masyarakat selain memperlihatkan sikap dan pandangan pengarangnya.
     Hashim Awang (1985) mentakrifkan bahawa kesusasteraan itu adalah ciptaan seni yang disampaikan melalui bahasa. Ia mungkin dituturkan iaitu disebut sastera lisan dan yang ditulis disebut sastera tulisan. Di samping itu, sastera pula memiliki keindahan dalam aspek-aspek isi atau daya pengucapannya.
Harun Mat Piah et. Al (2006) menyatakan bahawa perkataan ‘sastera’ berasal daripada bahasa Sanskrit castra yang membawa maksud kitab suci. Kesusasteraan pula membawa pengertian sebagai penghasilan sastera yang dinikmati atau disampaikan, baik melalui tulisan dan pembacaan mahupun lisan dan pendengaran. Sastera merupakan satu bidang seni kreatif yang medium pengantarnya adalah bahasa. Sastera bermula dari tradisi lisan dan semakin berkembang mengikut peredaran semasa.

1.2  Gurindam
       Gurindam merupakan  salah satu bentuk kesusasteraan Melayu Tradisional berbentuk puisi tradisiona/L. Puisi tradisional gurindam merupakan bentuk puisi yang berasal dari Tamil, India Selatan (Suroso, 1999: 104).
   Perkataan Gurindam berasal daripada bahasa Sanskrit sebagai 'rangkap yang telah jadi bidalan. Md Ali Bachick (2003) mendefinisikan gurindam sebagai sebuah wacana yang mengandungi kalimat-kalimat yang berirama. Isinya berunsur nasihat  dan bentuknya menyamai bidalan. Pengkaji sastera tradisional berpendapat bahawa gurindam tidak mempunyai bentuk atau skima rima yang tertentu atau tetap. Ia tidak mudah dikenalpasti seperti pantun atau syair. Walaupun gurindam tidak tertentu atau tidak tetap bentuknya tetapi dari segi bahasa terdapat ciri-ciri khusus. Bahasa gurindam biasanya padat dan bernas. Isinya lebih menekankan nasihat, moral, pengajaran atau kebenaran. Hal ini dipersetujui oleh Sutan Takdir Alisjahbana dalam bukunya, Puisi Lama (1971). Beliau menulis: “Gurindam ialah nasihat, pengajaran yang mengandungi kebenaran”.
   Kepadatan serta kebenaran bahasa terletak pada pemilihan dan penyusunan kata-katanya yang berhasil menimbulkan pengertian yang tepat dan mendalam. Ini diperkuatkan lagi dengan penggunaan pengulangan pernyataan isi atau pemikirannya. Dengan bahasa seperti inilah dapat dirasakan unsur-unsur nasihat, pengajaran dan kebenaran secara jelas serta berkesan, unsur-unsur tersebut disampaikan melalui penegasan bahawa manusia dan aspek kehidupannya mempunyai kelebihan keistimewaan serta kemuliaan yang diasaskan oleh sikap, bekerjasama dan mematuhi peraturan.
   Gurindam dapat dilihat terbahagi kepada dua jenis, iaitu ada yang terikat dan ada yang tidak terikat atau bebas. gurindam berbentuk terikat terdiri daripada dua baris dan berima aa. Kedudukan atau peranan baris 1 itu sebagai isyarat dan baris 2 sebagai jawab. Ini dapat diteliti dari gurindam yang ditulis oleh Raja Ali Haji, iaitu Gurindam 12 yang mudah dilagukan ialah gurindam dua baris terikat yang mempunyai rima dan sukukata yang hampir tetap dalam sebaris. Kita boleh membaca gurindam dengan menggunakan irama Gurindam Bangsawan atau irama Syair Versi Kedua
   Menurut Ismail Hamid (1989), istilah gurindam berasal daripada bahasa Sanskrit. Wakaupun berasal daripada bahasa asing, tetapi dalam perkembangan puisi Melayu, gurindam yang berkembang dalam tradisi lisan Melayu mempunyai bentuknya yang tersendiri dan kelainan dengan gurindam dalam bahassa Sanskrit. Menurut Raja Ali Haji, “…adapun gurindam itu, iaitu perkataan yang bersajak akhir pasangannya, tetapi sempurna perkataanya dengan satu pasangannya sahaja, jadilah seperti sajak yang pertama itu syarat dan sajak yang kedua itu jadi seperti jawab” (Sutan Takdir Alisjahbana, 1954)
   Berdasarlkan definisi yang diberikan oleh Raja Ali Haji, Sutan Takdir Alisahbana (1954) menjelaskan pembentukkan gurindam yang biasanya terjadi daripada sebuah kalimat majmuk, yang dibahagi menjadi dua baris yang bersajak. Tiap-tiaop baris itu ialah sebuah kalimat, dan perhubungan antara dua buah kalimat itu biasanya ialah perhubungan antara anak kalimat dengan induk kalimat. Jumlah suku (suku kata) tiap-tiap baris itu tidak ditentukan. Demikian juga rimanya tiada tetap.
   Definisi yang diberi oleh Raja Ali Haji dan Sutan Takdir Alisjahbana ini hanya menyentuh bentuk sahaja. Menurut Za’ba (1962) gurindam merupakan puisi yang tidak mengandung sukatan yang tetap. Puisi ini mengandung fikiran yang bernas dan digubahkan dalam bahasa yang indah untuk dinyayikan bagi tujuan hiburan.
   Sebelum itu, dalam Pelita bahasa Melayu penggal III (1957), Za’ba pernah mengatakan bahawa, “gurindam dan seloka lebih kurang sama, iaitu satu jenis syair meleret yang tidak teratur, berangkap-rangkap dan tiada tetap sukatnya, timbangannya dan sajaknya. maka, Jika ada pun perbezaanya antara dua itu ialah pada keadaan isinya dan bahasanya sahaja iaitu:

a.    Gurindam bahasanya selalu padat dan bernas, dan isinya lebih cenderung kepada   riang dan sukacita sebagai nyanyian, jenaka, senda gurau, kelakar, dan sindiran giat yang        bermain-main dan menggeli-gelikan hati. Yang demikian menunjukkan ada kesempatan boleh melengah-lengahkan masa dan menyuka-nyukakan hati.

b.         Seloka bahasanya kerap kali meleret dan lanjut, dan sindir giatnya selalu tajam dan bias seperti mengejek, dan selain daripada itu boleh juga isinya mengandungi    perasaan-perasaan hiba-rawan, sedih-sayu, asyik-berahi, khayal, mimpi dan angan-angan. Yang demikian menunjukkan ada kesempatan pula boleh melengah-lengahkan masa dengan perkara-perkara seperti itu.

            Menurut Mohd. Taib Osman (1979), huraian Za’ba seperti di atas telaj meluaskan lagi struktur gurindam dan seloka daripada yang diberikan oleh Sutan Takdir Alisjahbana ataupun Raja Ali Haji. Harun Mat Piah (1989), kemudiannya menjelaskan lagi definisi gurindam berdasarkan bentuknya, iaitu sejenis puisi Melayu lama yang tidak tentu bentuknya sama ada terikat atau tidak. Bentuk yang terikat terdiri daripada dua baris  serangkap dan mengandungi tiga hingga enam patah perkataan dalam sebaris dengan rimanya a, a. Biasanya beberapa rangkap gurindam diperlukan untuk melengkapkan satu keseluruhan idea.
            Seperti seloka, gurindam bukanlah puisi yang lumrah digunakan oleh masyarakat Melayu. Bentuk ini lebih formal penggunaanya. Puisi ini mungkin digunakan dalam majlis-majlis tertentu. Oleh itu, sangat sukar untuk mencari contoh gurindam kecuali yang wujud dalam bentuk tulisan iaitu “Gurindam Dua Belas” yang dihasilkan oleh Raja Ali Haji.
     Berdasarkan isinya, gurindam dapatlah dianggap sebagai puisi yang digunakan untuk tujuan pendidikan dan huburan. Selain itu, gurindam juga berfungsi sebagai dokumentasi gambaran masyarakat yang dapat memancarkan kreativiti dan estetika serta dayaintelektual masyarakat Melayu lama dalam menangani hal kehidupan mereka. Gurindam juga dapat dijadikan media komunikasi antara ahli masyarakat, terutama dalam majlis-majlis yang formal.

1.2.1 Gurindam 12
Puisi ini merupakan puisi Raja Ali Haji yang sangat terkenal dan masa ini ia digunakan sebagai salah satu antologi puisi yang terkandung dalam  Antologi Puisi dan Cerpen Harga Remaja yang menjadi teks Komponen Sastera (KOMSAS) dalam pengajaran dan pembelajaran bagi pelajar tingkatan empat.  Hal ini demikian kerana, bait-bait puisi ini sarat dengan unsur nasihat yang sangat berguna kepada masyarakat.  Gurindam ini diberi namaGurindam Dua Belas kerana ia mengandungi dua belas fasal dan juga dua belas rangkap yang mana setiap satu fasal terkandung dalam satu rangkap gurindam.
            Sebelum memulakan penulisan puisi ini, beliau terlebih dahulu menulis serba sedikit berkenaan puisi seperti kata aluan yang mengandungi tarikh gurindam ditulis, pengarang serta kebaikan yang boleh diperoleh daripada gurindam ini iaitu:
“Amma ba’du daripada itu, maka tatkala sampai Hijratu’l-Nabi 1263, sanat, kepada dua puluh hari tiga, bulan Rajab hari Selasa maka diilhamkan Allah Taala kepada kita iaitu Raja Ali Haji, mengarang satu gurindam cara Melayu iaitu yang boleh juga jadi diambil faedah sedikit-sedikit daripada perkataannya itu pada orang yang ada menaruh akal, maka adalah banyaknya gurindam itu dua belas fasal di dalamnya”
(Drs. Shalleh Saidi, 1969)

            Berdasarkan kepada pernyatan di atas, didapati bahawa gurindam ini telah ditulis pada 23 Rejab 1263 H iaitu pada hari Selasa dan telah dikarang oleh Raja Ali Haji.  Menurut pernyataan di atas lagi, gurindam ini mengandungi 12 fasal.Melalui gurindam ini, beliau memberikan definisi perkataan ‘gurindam’ adalah berbeza dengan syair kerana syair tidak memiliki jawapan, sebaliknya gurindam terdiri daripada soalan dan jawapan.Seperti yang diterangkan, baris kedua gurindam ialah jawapan, manakala baris pertama pula merupakan soalan kepada jawapan tersebut.
            Setiap puisi terdiri daripada beberapa ciri yang tersendiri.Begitu juga dengan gurindam ini.Gurindam Dua Belas terdiri daripada rima akhir aa dan setiap rangkap hanya terdiri daripada dua baris sahaja.  Daripada aspek bilangan perkataan pula, setiap baris dalam gurindam ini hanya terdiri daripada dua hingga enam perkataan dan dalam gurindam ini juga banyak mengandungi perkataan bahasa Arab seperti perkataan ‘makrifat’.Selain itu, beliau juga menulis gurindam ini seolah-olah pembaca memahami perkara yang ingin disampaikan.Sebagai contoh, beliau menulis, “Barang siapa mengenal yang empat” tetapi beliau tidak memberikan penerangan berkenaan empat perkara yang hendak disebutkan itu.
            Nasihat yang ingin disampaikan melalui gurindam ini ialah berkenaan hal-hal keagamaan.Keseluruhan fasal yang terkandung dalam gurindam ini menasihati masyarakat agar taat dengan perintah Allah dan meninggalkan larangan-Nya.Sebagai contoh, melalui fasal 1, Raja Ali Haji menerangkan bahawa individu yang sangat taat dan patuh kepada agama dianggap berjaya dalam kehidupan di dunia berbanding manusia yang tidak taat. Fasal 2 pula membicarakan berkenaan rukun Islam yang pertama iaitu berkenaan solat. Seperti yang kita sedia maklum, solat merupakan tiang kepada agama Islam.  Oleh hal yang demikian, dalam gurindam ini, beliau menyatakan bahawa individu yang meninggalkan solat sama seperti rumah yang tidak bertiang.  Selain isu keagamaan, gurindam ini juga mengandungi nasihat yang meminta agar setiap individu memelihara tingkah laku agar berkelakuan senonoh dan ada juga nasihat beliau yang mempunyai kaitan dengan pergaulan dalam kehidupan bermasyarakat iaitu pada fasal keenam dan ketujuh.
1.3 Falsafah Dan Pemikiran
1.3.1 Falsafah
            Menurut Prof. Dr. Awang Sariyan dalam bukunya yang bertajuk Falsafah dan Logikal Melayu (2007) dari sudut etimologi, perkataan falsafah berasal daripada perkataan Yunani atau Greek yang mana philo bermaksud cinta dan Sophia bermaksud hikmah. Falsafah dapat diertikan sebagai hasrat atau keinginan yang bersungguh- sungguh untuk mendapatkan kebenaran yang sejati serta menghayati kebenaran tersebut. Menurut Dr. Hashim bin haji Musa dalam bukunya yang bertajuk Falsafah, Logik, Teori Nilai dan Etika Melayu (2001 falsafah boleh ditakrifkan sebagai satu penyelidikan/ pengajian dan ilmu yang berasaskan renungan (reflective) dan pentaakulan (reasoning) untuk merumuskan sifat, hakikat dan kandungan alam wujud atau alam semesta dilihat secara keseluruhan sebagai satu kesatuan, berdasarkan penelitian dan pengkajian terhadap data dan fakta yang diambil daripada semua aspek alam wujud/ semesta. Mengikut Kamus Dewan Edisi Keempat, falsafah dapat ditakrifkan sebagai pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu yang tinggi yang menjadi dasar ilmu- ilmu lain. Erti falsafah dari sudut praktis pula ialah alam berfikif atau fikiran secara mendalam tentang hakikat segala sesuatu. 

1.3.2 Pemikiran
            Pemikiran merupakan sesuatu yang penting dalam karya agung. Hal ini kerana, dengan adanya pemikiran , idea juga turut dilahirkan. Seterusnya idea yang terlahir tersebut dimatangkan oleh pengarang menjadi subjek dan akhirnya menjadi buah fikiran yang bernas, signifikan dan berkualiti. Pemikiran berasal daripada otak kita. Menurut teori Roger Sperry otak manusia menggunakan bahagian kirinya berfikir secara kritis, manakala bahagian kanannya pula berfikir secara kreatif. Davidoff (1979), pula melihat pemikiran sebagai penggunaan simbol, gambar, perkataan, pengamatan dan konsep. Melalui pemikiran, maklumat luar yang diterima oleh deria akan ditafsirkan dengan penggunaan perkataan atau simbol untuk membentuk konsep terhadap maklumat tersebut. Jadi dapat disimpulkan di sini pemikiran ialah sesuatu yang kritis dan kreatif, seterusnya mampu menghasilkan sesuatu yang bernas. Dalam karya agung, pemikiran bermaksud subjek yang dibawa oleh pengarang. Justeru, dalam penelitian terhadap Gurindam 12 ini, pemikiran merupakan idea dan pengalaman yang tekah dimantapkan bersama-sama dengan imaginasi dan kreativiti untuk menjelmakan persoalan dan tema seterusnya imaginasi dan kreativiti untuk menjelmakan pemikiran dan idealisme pengarang dalam puisi tradisional ini.





1.4 Estetika Dan Kepengarangan
1.4.1 Estetika
            Estetika berhubung dengan aspek keindahan, iaitu yang terdapat pada struktur keindahan, iaitu pada struktur, pengolahan dan teknik penulisan. Estetik atau keindahan adalah suatu sifat dan ciri sastera yang terpenting. Perkataan sastera berasal daripada perkataan Sanskrit yang merujuk kepada karya yang indah. Estetik ialah rasa keindahan, keseronokan, kegembiraan yang merujuk kepada yang bernilai dan bermanfaat serta penikmatan yang mempersonakan atau penglihatan yang memukau, yang dapat menawan perasaan dan terpahat dalam pemikiran. Keindahan ialah daya tarikan dalam penikmatan karya sastera terhadap aspek susunan unsur struktur yang harmonis yang memiliki perasaan, pemikiran dan sebagainya. Pengalaman keindahan ialah apabila kita merasa kesan yang menarik, mengagumkan, menyedihkan atau yang memeranjatkan. Kekuatan olahan beerti kekuatan teknik dan pencernaan pelbagai aspek dan komponen yang membina sebuah karya. Teks yang unggul pula dapat menonjolkan kekuatan dan keindahannya dari aspek caara pengarang memilih tema dan persoalan, menghadirkan teknik yang menarik serta mencipta teks yang mempunyai pembaharuan.
1.4.2 Kepengarangan
            Kepengarangan pula ialah mekanisme atau kaedah pengarang berkarya sehingga membentuk kekuatan dan jati diri seorang pengarang. Kepengarangn dianalisis daripada aspek keperibadian yang dicapai oleh pengarang. Keperibadian merupakan kemuncak kejayaan seserang pengarang. Prinsip keperibadian merupakan klimaks dalam perjuangan seseorang pengarang. Justeru, pengarang harus berusaha untuk membina teks yang unggul dalam mencipta siat keperibadian masing-masing. Lazimnyam seseorang pengarang akan berhadapan dengan beberapa tahap penulisannya. Oleh itu, pengarang perlu mempunyai pengalaman artistic dan berharga yang akan mempengaruhi daya kreativitinya. Pengalaman pengarang yang dimaksudkan diperoleh menerusi pelbagai cara seperti bayangan, ingatan, kenangan, kutipan, pengaruh, pembacaan, pemerhatian, pengamatan, kajian dan penyelidikan, serta apa-apa sahaja unsur yang hadir termasuk yang bersifat konseptual dan kontekstual. Oleh itu, pengumpulan bahan dalam aspek kehadiran penting kerana ia menjadi kekuatan penulisan. Di samping itu, prinsip kehadiran mwngandungi tiga persoalan iaitu apakah fakta-fakta yang hadir ? Dari manakah kehadirannya dalam teks dan bagaimanakah fakta-fakta itu hadir dalam teks tersebut? Apakah kesan kepada kehadiran fakta tersebut kepada teks dan khalayak pembaca ?
            Proses pembinaan keperibadian ataupun kepengarangan akan terbayang pada sifat dedikasi, keberanian, inovati dan pelanggaran yang dilakukan. Pelanggaran yang dilakukan akan memperlihatkan pertimbangan antara pengekalan dan perubahan sesuatu fakta dalam usaha pengarang mencapai tahap keunggulan dalam karya yang dihasilkan.
2.0 ANALISIS KEKUATAN KARYA GURINDAM 12
2.2 Aspek Kekuatan Karya
2.1.1 Falsafah
Bidang utama falsafah yang digarap dalam gurindam 12 ini ialah dari segi etika yang merangkumi moral, pendidikan dan pengajaran yang berorientasikan agama Islam. Falsafah yang tinggi berkenaan Islam ini tlah diadun oleh Raja Ali Haji dengan cukup sempurna dalam Gurindam 12. Oleh itu, aspek falsafah merupakan salah satu elemen yang menjadi tonggak utama kepada kekuatan karya ini. Perincian tentang falsafah-falsafah yang dimuatkan oleh pengarang dalam Gurindam 12 adalah seperti yang dijelaskan berikut.
            Falsafah yang terdapat disebalik Gurindam 12 ialah nilai tanggunjawab seseorang umat manusia dalam melaksanakan kewajipan kepada penciptanya. Sebagai umat islam, seseorang individu itu perlu melaksanakan kewajipan yang diperintahkan sebagai seorang muslim untuk membuktikan kepatuhannya terhadap perintah yang diberikan oleh Allah S.W.T. Tanggungjawab yang dimaksudkan ialah seperti melaksanakan perkara yang terkandung dalam rukun Islam dan rukun iman dengan penuh rasa ketakwaan. Melaksanakan tanggungjawab kepada- NYA juga merupakan satu landasan untuk mendapatkan kesempurnaan hidup di dunia dan di akhirat kelak. Kesempurnaan hidup di dunia dari sudut jasmani dan rohani amat penting untuk mendapatkan ketenangan hidup yang hakiki di dunia dan di akhirat kelak. Sebagai contoh :
Barang siapa meninggalkan sembahyang
Seperti rumah tiada bertiang.

Maksud rangkap gurindam tersebut ialah sesiapa yang yang meniggalkan sembahyang, amalan lain yang yang dikerjakannya tiada bernilai kerana sembahyang merupakan tiang agama.
            Sifat keperihatinan dalam menjaga pancaindera yang dianugerahkan oleh Allah S.W.T turut menjadi falsafah dalam kajian teks Gurindam 12. Menjaga anggota pancaindera yang dianugerahkan daripada perkara- pekara negatif merupakan satu kewajipan yang dipertanggunjawabkan kepada umat manusia kerana pancaindera merupakan satu amanah yang terlalu berharga daripada Ilahi kepada setiap individu. Dengan penjagaan anggota pancaindera daripada perkara mungkar atau negatif seperti, berzina, mengumpat atau menabur fitnah dan sebagainya turut membuktikan tahap keimanan dan ketakwaan seseoarang itu kepada Ilahi.  Penggunaan pancaindera di atas landasan yang betul akan memberi pulangan kebaikan kepada individu itu seperti akan memperolehi keberkatan daripada Allah S.W.T, dan juga akan dipandang mulia oleh masyarakat serta terhindar daripada dosa- dosa kecil atau besar.  Sebagai contohnya ialah:
Hendaklah peliharakan kaki,
Daripada berjalan yang membawa rugi.

Rangkap gurindam tersebut menjelaskan bahawa setiap manusia perlu mengetahui dengan lebih jelas setiap tindak tanduk yang dilakukan samaada memberi kebaikan atau keburukan kepada diri sendiri dan orang di sekeliling.
            Gurindam 12 turut menyajikan falsafah tentang nilai budi dan akhlak mulia dalam kehidupan. Nilai budi yang ditakrifkan dalam masyarakat melayu ialah nilai budi berbahasa, nilai budi dalam tindakan dan tingkah laku dalam hidup bermasyarakat. Nilai- nilai murni seperti ini sudah sebati dengan hidup masyarakat melayu kerana nilai- nilai ini akan diterapkan dalam diri setiap individu sejak mereka kecil lagi. Masyarakat boleh mengenali sikap atau tingkah laku dan juga latar belakang sesebuah keluarga melalui nilai budi yang ditonjolkan oleh seseorang individu itu.  Hal ini kerana ketinggian niali budi dalam diri setiap individu akan mencerminkan tahap didikan agama yang diberikan disamping ilmu yang ada pada mereka dan status kehidupan mereka dalam masyarakat. Oleh hal yang demikian, seseorang individu itu perlu sentiasa menonjolkan nilai budi  yang tinggi untuk tidak mendatangkan aib kepada diri sendiri, ahli keluarga dan seterusnya masyarakat. Contoh kepentingan nilai budi dalam kehidupan ialah :
Jika hendak mengenal orang yang mulia,
Lihatlah kepada kelakuannya.
            Di sini jelas menunjukkan bahawa nilai budi seseorang akan mempengaruhi corak kehidupan dan harga diri mereka dimata masyarakat dan turut nenggambarkan keperibadian seseorang individu itu.
            Falsafah yang seterusnya ialah tanggungjawab seseorang individu terhdap sesama insan. Setiap individu bukan sahaja mempunyai tanggunjawab kepada Ilahi tapi turut mempunyai tanggunjawab kepada sesama insan. Tanggungjawab yang dimaksudkan itu adalah seperti tanggunjawab kepada ibu bapa, isteri atau suami, terhadap anak- anak dan juga masyarakat. Melaksanakan tanggunjawab terhadap sesama insan terutama terhadap kedua ibu bapa merupakan satu landasan untuk mendapat keberkatan hidup di dunia dan di akhrirat kelak. Hal ini kerana setiap manusia tidak akan wujud tanpa insan yang bergelar ibu dan bapa. Dalam agama Islam meletakkan kedudukan ibu dan bapa di tempat yang tinggi. Hal ini dapat dibuktikan apabila ada salah seorang sahabat Rasulullah s.a.w bertanya kepada baginda tentang perkara yang paling disukai oleh Allah S.W.T. Maka Rasulullah s.a.w menjawab “ada tiga perkara yang disukai oleh Allah S.W.T iaitu (1) Menjaga solat lima waktu sehari semalam (2) Berbakti kepada ibu dan bapa dan (3) Berjihad di jalan Allah S.W.T.”  Di sini jelas menunjukkan bahawa kedudukan ibu bapa diletakkan di tempat yang tertinggi kerana Allah S.W.T.  mengangkat darjat ibu bapa sebelum berjihad di jalan Allah S.W.T.  Selain itu individu itu perlu menjaga keperluan mereka dengan insan yang lain di sekeliling mereka kerana keperluan batiniah tidak akan lengkap tanpa suami atau isteri, kepuasan hidup tidak akan dirasai tanpa mendengar gelak dan tawa anak- anak dan hidup akan sunyi tanpa celoteh kawan- kawan dan masyarakat. Oleh itu kita perlu memelihara dan mengharagai hubungan sesama insan tanpa perlu ada sikap sombong dan angkuh. Contoh yang dapat diambil berdasarkan falsafah terssebut yang terkandung dalam Gurindam 12 ialah :
Dengan bapa jangan durhaka,
Supaya Allah tidak murka .

Dengan ibu hendaklah hormat
Supaya badab dapat selamat.

Melalui contoh yang diberikan jelaslah terbukti bahawa keharmonian hidup berkeluarga amat dititiberatkan dalam Islam dan juga masyarakat. 
      Jika diambil kira maksud falsafah yang dinyatakan di atas, jelas terbukti bahawa sememangnya aspek pemikiran dalam gurindam 12 telah menjadi salah satu aspek yang menjadi tonggak kekuatan karya ini kerana menerusi karyanya pengarang telah membuktikan masyarakat melayu juga mempunyai daya keintelektualan dan daya kreatif yang tinggi  dalam menyampaikan sesuatu maklumat atau nasihat.  Sebagai contohnya masyarakat melayu menggunakan gurindam sebagai alat untuk menyampaikan pengajaran dan peringatan kepada generasi yang akan datang. Dengan wujudnya falsafah dalam gurindam yang dicipta oleh masyarakat melayu akan dapat menghakis tanggapan yang mengatakan bahawa masyarakat melayu mempunyai daya pemikiran yang rendah.

2.1.2 Pemikiran
Raja Ali Haji, mempunyai beberapa kelebihan tersendiri terutama dari aspek pengkaryaan dengan menghasilkan sekitar 14 karya, bidang penulisan, pemikir dan konsep Islamisme dalam penulisan. Paling ketara, elemen utama yang mewarnai dunia kepengarangannya tidak dapat dipisahkan dari konsep dan landasan Islam yang begitu kukuh. Pemikiran ini banyak ditemukan dalam karya agungnya, Gurindam 12.
            Gurindam 12 mengandungi dua belas fasal yang membincangkan pelbagai persoalan kehidupan manusia, sama ada kehidupan di dunia, mahupun di akhirat. Antara persoalan yang terkandung dalam puisi tersebut termasuklah mengenai akidah dan tasauf, syariat rukun Islam, kepentingan akhlak, serta konsep pemerintahan. Setiap fasal dilihat berupaya menyentuh jiwa kesedaran masyarakat, sekaligus memainkan peranan penting bagi membentuk nilai keperibadian insan berlandaskan syariat Islam. Nilai-nilai Islam yang disusun dan digarap dalam Gurindam 12, secara tidak langsung mencerminkan contoh insan yang memiliki kualiti serta jati diri yang indah dan sempurna. Hal ini membuktikan bahawa pemikiran yang digarap dalam puisi tradisional ini tidak lain dan tidak bukan adalah terdiri daripada beberapa bentuk iaitu soal agama Islam, kepentingan pendidikan, akhlak, akidah dan tasawuf, syariat rukun Islam, serta tanggungjawab pemerintah.
            Justeru, elemen pemikiran yang berteraskan Islam dalam setiap aspek kehidupan yang cuba diketengahkan oleh Raja Ali Haji dalam karya Islamisme berbentuk puisi tradisional ini sememangnya juga berkait rapat dengan elemen falsafah dan seterusnya tidak dapat disangkal menjadi pasangan serasi kepada elemen falsafah dalam mendasari Gurindam 12 ini sebagai teras utama yang menjadi kekuatan karya ini. Hal ini dikatakan demikian keran kedua-dua unsur ini saling berkaitan malahan koheren antara satu sama lain. Pengarang bijak mengetengahkan pemikirannya tentang Islam dengan menghubungkaitkan nilai Islam dalam setiap aspek kehidupan dan hal ini jelas membuktikan bahawa pemikiran juga menjadi kekuatan kepada karya ini.

2.1.3 Estetika
Istilah "keindahan" (indah) merupakan salah satu istilah pokok dalam sistem estetika kesusasteraan Melayu. Konsep keindahan dalam tradisi dan budaya Melayu menurut V.I. Braginsky (1994). Dia merumuskan terdapat tiga aspek yang dengan terang dinyatakan dalam karya-karya sastera menerusi penggantian perkataan "indah" dengan kata-kata yang seerti.Menurutnya, keindahan sesuatu karya sastera dipercayai boleh mempengaruhi jiwa seseorang, mempunyai kuasa penyembuh; tetapi kesan keindahan itu yang lebih penting dan lebih utama ialah faedah (manfaat) yang terkandung di dalamnya.
            Faedah ini selalu dihubungkan dengan akal, manakala keindahan pula selalu dihubungkan dengan perasaan atau hati. Keindahan dengan itu menimbulkan kesan psikologi tertentu, rasa tenang dan nikmat bergantung pada keadaan atau persediaan jiwa seseorang. Aspek pertama, bersangkut paut dengan asal usul keindahan, atau sumbernya. Pengertian "indah" di sepadan secara tertentu dengan konsep kuasa Tuhan (kekayaan Allah). Ia meliputi kekuasaan Allah mencipta sesuatu tidak terbatas. Dan Allah juga suka kepada keindahan. Kekuatan karya yang bersangkut paut dengan karya ini boleh dilihat menerusi mesej yang cuba disampaikan oleh pengarang dalam Fasal 1  Gurindam 12 ini  yang menjelaskan keindahan penggunaan kata ma’rifat sebagai kata kunci yang mendasari fasal utama Gurindam 12 ini. Kata ma’rifat berasal dari tasawuf yang bermaksud mengenal Tuhan dengan hati.  Konsep ma’rifat dalam Gurindam 12 adalah mengenal Allah, diri, dunia dan akhirat seperti yang dimaksudkan dengan rangkap 2, baris  dalam fasal 1 ini. Mengenal Allah adalah melaksanakan suruhan dan perintahNya iaitu tidak menyalah yang bermaksud pasrah seperti yang terdapat dalam rangkap 3 fasal 1. Mengenal diri disamakan dengan mengenal Tuhan seperti dalam rangkap 4 fasal 1. Perkara ini bermaksud langkah awal dalam mengenal Tuhan adalah dengan terlebih dahulu mengenali diri sendiri. Dalam rangkap 5 pula perkataan dunia disamakan dengan barang yang terpedaya. Dunia bermaksud sesuatu yang tak bererti, dan hal akhirat dalam baris ini dikontrakan dengan dunia. Dunia dikatakan sebagai mudarat dalam rangkap 6 yang bermaksud membawa kerugian dan tak berguna. Gambaran tentang dunia ini menyaami konsep zuhud dalam tasawuf. Dalam mendekatkan diri kepada Tuhan, manusia mengabaikan kehidupan materialistik. Cinta kepada kebendaan akan menghambat jalan menuju keredhaan Tuhan. Kecintaan kepada Tuhan melebihi segalanya dan gambaran ini dijelaskan pula dalam Fasal 2 Gurindam 12.
            Di samping itu, aspek kedua berkaitan estetika Islam dalam Gurindam 12 ini membezakan keindahan mutlak daripada keindahan fenomena (jamal lawan husn), dengan menggunakan perkataan "elok" dan "indah" dalam karya sastera dan karangan tasawuf Melayu. Justeru, percontohannya boleh ditemukan dalam Fasal 1, rangkap keenam yang menjelaskan kehidupan di dunia yang hanya sementara dan akhirnya manusia akan menemukan kehidupan kehidupan di akhirat jua yang lebih mustahak.
            Aspek keindahan ketiga, estetik atau keindahan tersembunyi, tetapi "bentuk", iaitu susunan kata yang baik, makna yang berlapis-lapis akan menyerlahkan keindahan sehingga dapat dihayati. Tanpa bentuk yang baik, yakni apabila dilahirkan dengan gaya ungkapan yang tidak menarik, isi kandungan akan kehilangan daya tarikannya. Justeru, dalam Gurindam 12 ini, pengarang taat kepada mekanisme dan pembinaan gurindam iaitu dengan menghasilkan gurindam yang mematuhi syarat  dan jawab. Syarat merupakan baris pertama gurindam dan jawab merupakan baris kedua yang akan mengikuti baris syarat. Rima akhirnya juga berbentuk a,a. Selain itu, bentuk estetika lain seperti anafora juga digunakan secara konsisten dalam fasal 1, fasal 2, fasal 5, fasal 6, fasal 7,fasal 10, dan fasal 11. Di samping itu, perumpamaan, personafikasi, metafora, sinkof juga diaplikasikan dengan menarik dalam gurindam ini.  Pemilihan tema dan persoalan yang tepat juga merupakan salah satu unsur estetika dalam gurindam ini iaitu sarat bertemakan nasihat, pengajaran dan keagamaan. Gurindam 12 juga diolah gaya keindahan ungkapan bahasa, kata-kata dan makna yang berlapis-lapis maknanya, seperti gambaran penulis terhadap individu yang disamakan dengan syaitan dalam fasal 10. Sikap hemat dan kuat berguru dalam rangkap 6 dan 7 fasal 10 dipertentangkan dengan syaitan. Sikap hemat adalah lawan kepada sikap boros. Hemat bermaksud jimat, dan boros merupakan sikap yang tidak baik. Perkerjaan tidak baik disamakan dengan syaitan. Kata hemat kemudiannya juga disamakan dengan sahabat. Orang muda yang kuat berguru bermaksud orang muda yang rajin belajar, dikontrakan dengan kata syaitan. Hal ini memaparkan makna yang berlapis lapis yang cuba ditonjolkan oleh pengarang.
            Dalam bidang puisi keindahan dan estetik, estetika sesuatu karya itu dapat dikesan melalui keseimbangan bentuk luaran dan dalaman. Isinya juga mengalami transformasi ke arah pembaharuan nilai. Keindahannya, seimbang dalam nada, diksi, rima, ritma, matra suku kata, asonansi, simile, merupakan elemen-elemen penting khususnya dalam karya sastera khususnya puisi iaitu sajak. Selain itu, ada nilai falsafah yang sederhana, kekuatan idea dan pemikiran serta kekuatan penguasaan bahasanya membawa dan memilih gaya baharu. Jika ditinjau, hasil karya sastera iaitu gurindam digunakan dalam masyarakat Melayu pada zaman lampau dan juga masih digunakan pada masa kini. Ia meliputi bentuk komunikasi harian yang formal dan juga tidak formal. Keunggulan dan keutuhan gurindam kekal sampai hari ini. Gurindam 12 merupakan sebuah puisi tradisonal yang baik , indah dan ada nilai estetika sarat serta mempunyai nilai-nilai kehidupan masyarakat. Syarat pantun biasanya menggunakan imej latar masyarakat Melayu. Manakala jawabnyaa pula mestilah menyentuh seluruh kehidupan masyarakat, memberi pedoman kepada unsur kehidupan dan alam persekitaran masa depan.
            Begitu juga dengan gurindam, seloka dan lain-lain. Semuanya mempunyai nilai estetika sama ada bertaraf tinggi atau rendah. Nilai-nilai ini juga mestilah menyentuh seluruh kehidupan manusia yang mengajar, mendidik dan membentuk peribadi manusia ke arah kebaikan. Menurut pandangan Sidi Gazalba, seni sebagai penjelmaan rasa keindahan umumnya, rasa keterharuan khususnya, untuk kesejahteraan hidup. Rasa ini disusun dan dinyatakan oleh fikiran sehingga ia menjadi bentuk yang dapat disalurkan dan dimiliki.. Dalam pengertian "menciptakan bentuk-bentuk yang menyenangkan adalah tiap orang terlibat dengan kesenian dalam kehidupan sehari-hari". Justeru, setiap karya yang dicipta mestilah meliputi keindahan dalaman isi, keindahan alam fizikal, keindahan fenomena, keindahan dalaman, keindahan luaran, keindahan mutlak dan keindahan rohani yang kesemuanya dapat diseimbangkan dalam karya yang dicipta.
            Begitu sukar dan payah setiap pengkarya sastera menghasilkan karya yang baik disertai dengan nilai-nilai keindahan dan estetik yang unggul. Kekuatan bahasa dan keindahan pengarang menggunakan bahasa yang indah dan berkesan akal kekal dalam ingatan para pembaca yang akhirnya memberikan teladan yang baik kepada mereka. Kepayahan ini telah diterjemahkan dengan indah oleh pengarang sekaligus menjadikan karya Gurindam 12 ini menjadi sebuah karya yang amat utuh dari aspek estetikanya kerana meliputi estetika dalaman dan luaran serta keseluruhan aspek estetikan yang lain.
2.1.4 Kepengarangan
Aspek kepengarangan merupakan antara aspek yang paling mustahak dalam menarik minat pembaca untuk mengikuti sesebuah karya, bahkan tidak keterlaluan untuk dikatakan bahawa kepengarangan seseorang penulis itu telah menggambarkan perjalanan karyanya. Justeru, bagi Gurindam 12, kekuatannya karya ini juga terletak pada aspek kepengarangannya, yakni telah dikarang oleh pengarang yang tidak asing lagi dalam dunia sastera Melayu iaitu Raja Ali Haji yang pastinya terkenal dengan idealisme Islamnya dalam garapan setiap bidang karyanya.
            Raja Ali Haji boleh merupakan seorang tokoh karya agung yang telah banyak berjasa kepada dunia penulisan.Beliau telah menulis banyak karya dalam pelbagai bidang seperti bidang keagamaan, kesusasteraan, bahasa, sejarah dan ketatanegaraan. Penguasaan beliau dalam pelbagai bidang ini adalah akibat daripada usaha beliau yang belajar tanpa rasa jemu sejak kanak-kanak lagi.Perkara ini ditambah lagi dengan pengalaman yang diperoleh ketika beliau mengikut bapanya, Raja Ahmad mengembara ke pelbagai tempat.
            Penguasaan beliau dalam pelbagai bidang menjadikan beliau lebih kreatif dan bijak menghasilkan pelbagai karya dalam pelbagai bidang. Beliau tidak seperti pengarang sebelumnya yang hanya menghasilkan karya-karya berbentuk mitos. Antara alasan beliau menghasilkan karya berdasarkan kepada pemerhatian sekeliling kerana beliau mahu masyarakat mengambil pengajaran dan iktibar daripada kisah benar yang telah dihasilkan. Karya yang telah dihasilkan oleh beliau berasaskan kepada ilmu pengetahuan yang diperoleh sejak kecil sangat sesuai dijadikan panduan dan iktibar oleh masyarakat masa ini dalam menjalani kehidupan seharian.
            Raja Ali Haji merupakan seorang tokoh karya agung yang telah banyak menerbitkan karya sendiri sama ada buku tatabahasa, kamus serta syair.  Beliau dianggap sebagai seorang pujangga Melayu yang sangat terkemuka dalam sejarah kesusasteraan Melayu tanah air.Setelah diangkat sebagai pujangga yang telah terkenal dalam dunia kesusasteraan Melayu, beliau memiliki impian untuk memperbaiki bangsa dan berharap agar bangsa Melayu maju di dunia dan akhirat serta hidup dalam kemuafakatan serta berlandaskan hukum syariat.Impian beliau ini banyak diluahkan melalui karyanya yang mana dapat dilihat bahawa kebanyakan karya beliau adalah berkisarkan kepada ketatanegaraan dan keagamaan.Unsur keagamaan ini amat utuh sekali dalam Gurindam 12 hasil garapannya.
            Dalam hal ini, jelasnya, pendidikan Islam tradisional yang diterima dari beberapa guru dan ulama di Riau serta pendidikan informal dari keluarganya merupakan landasan penting kepada proses berfikir Raja Ali Haji.. Ayahnya Raja Ahmad atau digelar juga Engku Haji Tua memang seorang yang alim. Sudah tentu pada masa kecilnya, beliau belajar dengan bapanya terlebih dahulu terutama bacaan al-Quran dan ilmu-ilmu fardu ain. Kemudian baru diserahkan kepada guru-guru lain.Salah seorang dari mereka ialah Haji Abdul Wahab yang berasal dari Minangkabau dan merupakan imam di Masjid Penyengat. Beliau juga mengajarkan kitab fikah Mir'at-Tullab karya Syeikh Abdul Rauf dari Acheh.
            Di samping itu, dunia keislaman yang mempengaruhi kepengarangan Raja Ali Haji juga banyak ditimba dari pendidikan agama oleh guru-guru yang sering mengunjungi Penyengat seperti Syeikh Ahmad Jibrati dan Habib Syeikh Syakaf. Menurut Prof. Abu Hassan, kedudukan latar pendidikan ini menjadikan Raja Ali Haji seorang tokoh alim dan guru agama terkenal di Penyengat, sekali gus guru agama kepada keluarga Yang DiPertuan Muda Riau. Malah, beliau berjaya meletakkan dirinya sebagai pujangga yang berjaya mengetengahkan beberapa karya agung serta membantu membentuk peradaban di dunia Melayu. Dengan kata lain, latar pendidikannya serta kehidupannya telah memberi ruang untuk Raja Ali Haji menghasilkan beberapa karya dalam pelbagai bidang seperti undang-undang, puisi, tatabahasa, salsilah Raja-raja Bugis, Fikah, Tasauf, pentadbiran dan lain-lain. Namun, dalam memperkatakan tentang kedudukan tokoh ini dalam membina korpus ilmu Melayu, Prof. Abu Hassan melihat Raja Ali Haji beruntung oleh sikap toleransi pemerintah Belanda di kepulauan Indonesia pada era tersebut. Belanda memberikan kelonggaran dan kebebasan kepada penganut Islam untuk mengamalkan ibadah termasuk menunaikan fardu haji serta aktiviti sosial seperti perkahwinan dan adat. Ruang yang terbuka ini digunakan sepenuhnya oleh Raja Ali Haji untuk berkarya dan mengetengahkan aspek-aspek pemikirannya terutama tasawuf yang diperlihatkan dalam Gurindam Dua Belas ini. Tidak ketinggalan 'pemahamannya' yang mendalam terhadap organisasi tarekat. Beliau adalah pengikut Tarekat Naqsyabandiah yang diterima dari Syeikh Ismail al-Minangkabawi. Beliau juga merupakan seorang pengembang pemikiran fikah yang dibawa oleh Syeikh Daud ke Penyengat sehingga karya-karya ulama tersebut menjadi sumber rujukan terpenting. Raja Ali Haji menyebarkan ajaran fikah ini dengan cara yang lebih menarik iaitu melalui bentuk puisi. Penyebaran ini kurang menjemukan dan lebih lama terlekat di fikiran pendengar. Pemikiran yang paling ketara ialah mengenai pemerintahan dan ketatanegaraan. Paling menarik, meskipun mempunyai hubungan yang dekat dengan pegawai-pegawai Belanda di Penyengat, beliau tidak pernah memuji Barat secara berlebihan seperti Abdullah Munsyi. Raja Ali Haji tetap memandang tradisi Melayu dan Islam adalah yang terbaik. Raja Ali Haji merupakan penulis pertama yang memberi definisi lengkap mengenai gurindam. Istilah gurindam sebelum itu tidak memiliki ciri dan bentuk yang khusus, sebaliknya hanya dianggap  sebagai ungkapan puisi biasa yang berbeza daripada pengucapan seharian. Selain itu, beliau juga merupakan pengarang Melayu pertama yang mengaplikasikan sistem pentarikhan ke dalam karya secara tepat dan jelas.


3.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya, Gurindam 12 mempunyai mempunyai kedudukannya yang tersendiri. Meskipun dalam bentuknya yang ringkas, kelebihan Gurindam 12 adalah terletak pada daya pemikiran dan falsafahnya yang tinggi. Dalam ungkapan yang padat, Raja Ali Haji masih mampu menggabungjalinkan unsur estetika luaran dan keindahan dalaman. Istilah dan gaya bahasa yang digunapakai tidak bersifat lokal semata-mata, sebaliknya turut dipengaruhi pengaruh dan susunan nahu luaran. Justeru, keempat-empat aspek seperti falsafah, pemikiran, estetika dan kepengarangan merupakan elemen terpenting dalam menjadi kekuatan Gurindam 12 sebagai sebuah karya yang sentiasa relevan dengan senario masyarakat.














SENARAI RUJUKAN
Arba’ie Sujud. (2008). Sastera Melayu suatu pengantar. Tinta Press Sdn Bhd: Kuala Lumpur.

Awang Sariyan. (2007). Perkembangan falsafah bahasa dan pemikiran dalam linguistik.   Penerbit Sasbadi Sdn. Bhd: Kuala Lumpur.

Davidoff. (1979). Introduction to psychology. Pennsylvania State University: McGraw-Hill.

Hashim Hj. Musa. (2001). Falsafah, logik, teori nilai dan etika Melayu: Suatu pengenalan.             Akademi Pengajian Melayu: Kuala Lumpur..

Hashim Awang. (1985). Teman pelajar kesusasteraan. Fajar Bakti Sdn Bhd: Petaling Jaya.

Harun Mat Piah et al. (2006). Kesusasteraan Melayu tradisional. Dewan Bahasa dan Pustaka:       Kuala Lumpur.
Harun Mat Piah et.al. (1989). Puisi Melayu tradisional. Dewan Bahasa dan Pustaka: Kuala            Lumpur.
Ismail Hamid.(1989). Perkembangan kesusasteraan Melayu lama. Longman: Kuala Lumpur.

Md. Ali Bachik. (2003). Khazanah puisi klasik Melayu. ILADAM dan PERZIM: Melaka.

Mohd Taib Osman. (1979). Warisan puisi Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka: Kuala Lumpur.
Raja Ali Haji (2002). Gurindam 12: The twelve aphorism terjemahan Aswandi Ariyoes.     Yayasan Khazanah Melayu: Kepulauan Riau.
Shalleh Saidi. (1969). Melayu klasik: khazanah sastera sejarah Indonesia lama. Universiti             Michigan: Michigan.
Suroso. (1999). Ikhtisar seni sastra. Solo: Tiga Serangkai. Indonesia.
Sutan Takdir Alisjahbana. (1971). Puisi lama (kumpulan dan komentar tentang puisi Indonesia     kelasik). Dian Rakyat: Jakarta.
Sutan Takdir Alisjahbana. (1954). Museum Sebagai alat pendidikan zaman baru. Pustaka Rakyat: Jakarta.
Zainal Abidin Ahmad (Za’ba). (1957). Pelita bahasa Melayu penggal 3. Dewan Bahasa dan         Pustaka: Kuala Lumpur.
Zainal Abidin Ahmad (Za’ba). (1962). Ilmu mengarang Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka:       Kuala Lumpur.
V.I Braginsky. (1994). Erti keindahan dan keindahan erti dalam kesusasteraan Melayu      klasik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

LAMPIRAN

Gurindam 12
Gurindam I
Barang siapa tiada memegang agama,
sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
Barang siapa mengenal yang empat,
maka ia itulah orang ma'rifat
Barang siapa mengenal Allah,
suruh dan tegahnya tiada ia menyalah.
Barang siapa mengenal diri,
maka telah mengenal akan Tuhan yang bahari.
Barang siapa mengenal dunia,
tahulah ia barang yang terpedaya.
Barang siapa mengenal akhirat,
tahulah ia dunia melarat.

Gurindam II
Barang siapa mengenal yang tersebut,
tahulah ia makna takut.
Barang siapa meninggalkan sembahyang,
seperti rumah tiada bertiang.
Barang siapa meninggalkan puasa,
tidaklah mendapat dua temasya.
Barang siapa meninggalkan zakat,
tiadalah hartanya beroleh berkat.
Barang siapa meninggalkan haji,
tiadalah ia menyempurnakan janji.

Gurindam III
Apabila terpelihara mata,
sedikitlah cita-cita.
Apabila terpelihara kuping,
khabar yang jahat tiadalah damping.
Apabila terpelihara lidah,
nescaya dapat daripadanya faedah.
Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan,
daripada segala berat dan ringan.
Apabila perut terlalu penuh,
keluarlah fi'il yang tiada senonoh.
Anggota tengah hendaklah ingat,
di situlah banyak orang yang hilang semangat
Hendaklah peliharakan kaki,
daripada berjalan yang membawa rugi.

Gurindam IV
Hati kerajaan di dalam tubuh,
jikalau zalim segala anggota pun roboh.
Apabila dengki sudah bertanah,
datanglah daripadanya beberapa anak panah.
Mengumpat dan memuji hendaklah fikir,
di situlah banyak orang yang tergelincir.
Pekerjaan marah jangan dibela,
nanti hilang akal di kepala.
Jika sedikitpun berbuat bohong,
boleh diumpamakan mulutnya itu pekong.
Tanda orang yang amat celaka,
aib dirinya tiada ia sangka.
Bakhil jangan diberi singgah,
itupun perampok yang amat gagah.
Barang siapa yang sudah besar,
janganlah kelakuannya membuat kasar.
Barang siapa perkataan kotor,
mulutnya itu umpama ketur.
Di mana tahu salah diri,
jika tidak orang lain yang berperi.

Gurindam V
Jika hendak mengenal orang berbangsa,
lihat kepada budi dan bahasa,
Jika hendak mengenal orang yang berbahagia,
sangat memeliharakan yang sia-sia.
Jika hendak mengenal orang mulia,
lihatlah kepada kelakuan dia.
Jika hendak mengenal orang yang berilmu,
bertanya dan belajar tiadalah jemu.
Jika hendak mengenal orang yang berakal,
di dalam dunia mengambil bekal.
Jika hendak mengenal orang yang baik perangai,
lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai.

Gurindam VI
Cahari olehmu akan sahabat,
yang boleh dijadikan obat.
Cahari olehmu akan guru,
yang boleh tahukan tiap seteru.
Cahari olehmu akan isteri,
yang boleh menyerahkan diri.
Cahari olehmu akan kawan,
pilih segala orang yang setiawan.
Cahari olehmu akan abdi,
yang ada baik sedikit budi,

Gurindam VII
Apabila banyak berkata-kata,
di situlah jalan masuk dusta.
Apabila banyak berlebih-lebihan suka,
itulah tanda hampir duka.
Apabila kita kurang siasat,
itulah tanda pekerjaan hendak sesat.
Apabila anak tidak dilatih,
jika besar bapanya letih.
Apabila banyak mencela orang,
itulah tanda dirinya kurang.
Apabila orang yang banyak tidur,
sia-sia sahajalah umur.
Apabila mendengar akan khabar,
menerimanya itu hendaklah sabar.
Apabila menengar akan aduan,
membicarakannya itu hendaklah cemburuan.
Apabila perkataan yang lemah-lembut,
lekaslah segala orang mengikut.
Apabila perkataan yang amat kasar,
lekaslah orang sekalian gusar.
Apabila pekerjaan yang amat benar,
tidak boleh orang berbuat onar.

Gurindam VIII
Barang siapa khianat akan dirinya,
apalagi kepada lainnya.
Kepada dirinya ia aniaya,
orang itu jangan engkau percaya.
Lidah yang suka membenarkan dirinya,
daripada yang lain dapat kesalahannya.
Daripada memuji diri hendaklah sabar,
biar pada orang datangnya khabar.
Orang yang suka menampakkan jasa,
setengah daripada syirik mengaku kuasa.
Kejahatan diri sembunyikan,
kebaikan diri diamkan.
Keaiban orang jangan dibuka,
keaiban diri hendaklah sangka.

Gurindam IX
Tahu pekerjaan tak baik,
tetapi dikerjakan,
bukannya manusia yaituiah syaitan.
Kejahatan seorang perempuan tua,
itulah iblis punya penggawa.
Kepada segaia hamba-hamba raja,
di situlah syaitan tempatnya manja.
Kebanyakan orang yang muda-muda,
di situlah syaitan tempat berkuda.
Perkumpulan laki-laki dengan perempuan,
di situlah syaitan punya jamuan.
Adapun orang tua yang hemat,
syaitan tak suka membuat sahabat
Jika orang muda kuat berguru,
dengan syaitan jadi berseteru.

Gurindam X
Dengan bapa jangan durhaka,
supaya Allah tidak murka.
Dengan ibu hendaklah hormat,
supaya badan dapat selamat.
Dengan anak janganlah lalai,
supaya boleh naik ke tengah balai.
Dengan isteri dan gundik janganlah alpa,
supaya kemaluan jangan menerpa.
Dengan kawan hendaklah adil supaya tangannya jadi kafill.

Gurindam XI
Hendaklah berjasa,
kepada yang sebangsa.
Hendaklah jadi kepala,
buang perangai yang cela.
Hendaklah memegang amanat,
buanglah khianat.
Hendak marah,
dahulukan hajat.
Hendak dimulai,
jangan melalui.
Hendak ramai,
murahkan perangai.

Gurindam XII
Raja muafakat dengan menteri,
seperti kebun berpagarkan duri.
Betul hati kepada raja,
tanda jadi sebarang kerja.
Hukum adil atas rakyat,
tanda raja beroleh anayat.
Kasihan orang yang berilmu,
tanda rahmat atas dirimu.
Hormat akan orang yang pandai,
tanda mengenal kasa dan cindai.
Ingatkan dirinya mati,
itulah asal berbuat bakti.
Akhirat itu terlalu nyata,
kepada hati yang tidak buta.



No comments:

Post a Comment